Home           Plaatsen en Wijnhuizen           Nieuws           Leuk om te weten           Proefnotities           Contact


Louis Latour koopt Maison Fessy

10-01-2008


Louis Latour heeft de Beaujolais wijnproducent Maison Henry Fessy gekocht. Het overname bedrag wat is betaald is niet publiekelijk bekendgemaakt.


De in Beaune gesitueerde handelaar en producent van Bourgognewijnen noemt het een investering voor de toekomst. Beaujolaiswijnen zijn tot op heden ondergewaardeerd en hebben eigenlijk nooit steun gekregen uit de ‘negociant’hoek.

„Wij kennen het Beaujolaisgebied goed en verkopen zelfs een aantal wijnen afkomstig uit deze regio,“ aldus Louis-Fabrice Latour, die de overeenkomst op 7 januari j.l. ondertekenden. Louis-Fabrice, die behoort tot de zevende generatie nakomelingen van oprichter Louis Latour, is nu de huidige CEO van het bekende handelshuis.

Sommige Beaujolaiswijnen komen zeer dicht in de buurt van Bourgognewijnen. Als u bijvoorbeeld een zeven- of achtjarige Gamay proeft, zult u het erg moeilijk vinden een verschil op te merken met een Pinot Noir, aldus Louis-Fabrice.

Zowel Latour als Fessy zijn lang bestaande familieondernemingen die veel met elkaar gemeen hebben. In het contract is opgenomen dat de identiteit behouden blijft. Bovendien zal ook in de dagelijkse gang van zaken van het wijnhuis, dat ongeveer 2 miljoen flessen wijn per jaar produceert , in handen blijven van Henry Fessy. Henry is een nakomeling van de uit 1888 stammende oprichters.

Latour, die rond de 8 miljoen flessen wijn per jaar verkoopt met een omzet van 54 miljoen euro in 2007 werd grofweg 100 jaar eerder, in 1797 opgericht. Ondanks dat er overeenkomsten zijn tussen de producenten, is het huidige bedrijfsklimaat in de twee wijngebieden zeer verschillend.

„Momenteel is Beaujolais niet erg geliefd, en daardoor het moreel niet goed,“ aldus Latour. “De daling in de verkoop van Beaujolais Nouveau met 15% in 2007 heeft daar zeker aan bijgedragen”. “Ook is er een gebrek aan negociants”.

Het ligt in de lijn der verwachtingen dat Fessy, welke goed bekend staat in de Franse restaurants en voor de uitstekende kwaliteit van zijn Brouilly, veel voordeel zal halen uit de export welke nu toegankelijk wordt door het wereldwijde verkoopnetwerk van Latour.


                       


Ga terug naar nieuwsoverzicht